DNB, Posten og Jotun kåret til Norges mest innovative bedrifter

Storbanken DNB topper listen over de 25 mest innovative selskapene i Norge. – Det skinner godt av sølv også, sier fjorårets vinner Posten, som i år måtte ta takke med annenplass.

Skrevet av Mail redaktion Ola Alsberg, E24
Publisert 05 sept. 2020, 20.30
Næringsliv

Innovasjonsmagasinet lanserte nylig sin årlige kåring av Norges 25 mest innovative bedrifter, den åttende i rekken.

– Vi mener at dette er Norges desidert mest omfattende oversikt over hvem som faktisk er innovative, i motsetning til de som kun nøyer seg med å prate om innovasjon, sier juryleder og Innovasjonsmagasinet-redaktør Truls Berg i en pressemelding.

– Listen inneholder bare omhandler norske virksomheter, men felles for alle på listen er at de er i verdensklasse når det gjelder å jobbe aktivt med innovasjon, sier han.

Innovasjonsmagasinets kåring av Norges mest innovative bedrifter:

1. DNB

2. Posten Norge

3. Jotun

4. Yara

5. Stormberg

6. Lyse AS

7. Q-meieriene

8. Borregaard

9. Skatteetaten

10. Highsoft

11. Bonheur

12. Aker BioMarine

13. OBOS

14. DNV GL

15. Ruter

16. Ferd

17. Entra ASA

18. Itera ASA

19. Amesto

20. Miles

21. Cognite AS

22. Kongsberg Gruppen

23. Norwegian

24. S-Banken

25. Telenor

Juryen besto av juryleder Truls Berg, professor Tor W. Andreassen ved NHH, tidligere Innovasjon Norge-sjef Gunn Ovesen, seriegründer Andre Eidskrem, Computerworld-redaktør Henning Meese og innovasjonsekspertene Leif Edvinsson og Ragnhild Nilsen.

Seier til DNB

I toppen ligger DNB, Posten og Jotun. Fra en annenplass i fjor, stakk Norges største bank DNB av med seieren i årets kåring.

– Å vinne er selvfølgelig veldig gøy, og vi er stolte og ydmyke av utmerkelsen. Annenplassen i fjor var gøy, men det er enda gøyere å komme helt til topps i år, sier Yngvar Ugland, leder for New Tech Lab i DNB.

– Det som er spesielt med DNB, og som jeg tror det har blir lagt merke til av juryen, er at vi har eierskap til innovasjon helt til toppledelsen, sier han.

Storbanken står blant annet bak innovasjoner som Vipps og ansiktsgjenkjenningsteknologien Blunk.

– Gjennombruddet vårt var med Vipps, også har vi over lang tid bygget en innovasjonskultur i organisasjonen. Innovasjonen hos oss er alt fra ting som kanskje kan bli stort en gang i fremtiden, til det å systematisk eksperimentere med produktene våre, som hva kundene liker i nettbanken, sier Ugland.

Forbikjørt

DNB knabbet førsteplassen fra Posten i årets kåring.

– DNB er flinke, og det er sendt gratulasjoner fra oss. Det skinner godt av sølv også og vi har stor motivasjon for videre innsats, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

Tjønndal Pettersen sier seg fornøyd med annenplassen.

– Dette er en viktig anerkjennelse av det innovasjonsarbeidet som vi gjør. Innovasjon har alltid vært viktig for Posten, og vi er både ydmyke og stolte av at Posten som er 373 år kommer på innovasjonspallen for andre året på rad i denne kåringen, sier han.

Blant annet står Posten bak innovasjoner som hjemleveringstjenesten amoi.no, Pakkebokser for utlevering av pakker i Stor-Oslo og under coronanedstengningen i mars lanserte Posten et konsept for hjemlevering av dagligvarer fra Coop.

– De siste 20 årene har Posten forandret seg mer enn de første 350 og de siste to årene mer enn de foregående 20. Utviklingen skjer i stadig raskere tempo, sier Tjønndal Pettersen.

– En fin bekreftelse

Opp fra en syvendeplass i fjor, klatret malingsselskapet Jotun til en tredjeplass i årets kåring.

– Jotun har investert betydelige ressurser i innovasjon helt siden starten i 1926, og vært opptatt av at vi skiller oss ut i konkurransen og aldri inngår kompromiss på kvalitet. De senere årene er det nok særlig to områder som skiller seg ut. Innenfor dekorative malinger har vi tatt nye store steg i premiumsegmentet og forsterket vår posisjon som trendsetter på farger internasjonalt, sier kommunikasjonsdirektør Christian Espolin Johnson i Jotun.

– Det er hyggelig med denne typen oppmerksomhet, det er jo en fin bekreftelse på at innovasjonsarbeidet vårt blir lagt merke til, sier han.

Særlig trekker Espolin Johnson frem malingene og Drygolin Nordic som eksempler på Jotuns innovasjon de siste årene.

– Lady Pure Color har gjort matte vegger til noe «alle» skal ha, og tilført økt salg og lønnsomhet for forhandlerne våre. Drygolin Nordic Extreme har dessuten satt en ny standard for utendørsmalinger i det tøffe klimaet vi bor i, sier han.

Jotun-konsernet dreier også større deler av virksomheten over i tjenester.

– I år har vi lansert Jotun HullSkater, som er en robot som vasker skipsskrog og holder dem rene for groe og sikrer at drivstofforbruk og CO₂-utslipp holder seg så lavt som mulig. Nyvinningen peker inn i fremtiden for Jotun og vi kommer til å se ytterligere utvikling av produkter og tjenester som ikke bare består av maling, sier Espolin Johnson.

Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.