«For første gang passerer Tyskland Norge»

Norge har vært og er fortsatt et foregangsland i å elektrifisere bilparken. Med gunstige subsidier har Norge kommet tidlig i gang med fornyelsen, men nå kommer resten av Europa etter.

Skrevet av Mail redaktion Kjetil Melkevik, minE24
Publisert 04 maj 2018, 13.04
Kommentar

Kjetil Melkevik er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, samt Renteanalytiker og Autorisert Porteføljeforvalter.

Mens Tesla har hatt en formidabel suksess i Norge (noe som har gjort Norge til det tredje største markedet etter USA og Kina) har gjennomslaget i Tyskland vært beskjedent.

I 2017 ble Tesla rangert så lavt som nummer 31 på salgslistene i Tyskland.

På samme måte som produsentene av mobiltelefoner har drevet med salg av fremtidige modeller, som enda ikke er klar, gjør bilprodusentene nå det samme.

Nå kommer de tyske produsentene for full maskin med drøssevis av nye modeller til ulike priser og ulik rekkevidde. Første kvartal 2018 viser at salget av ladbare biler i Tyskland økte med 70 prosent.

For første gang passerer Tyskland Norge i nysalg ifølge European Automobile Manufacturers Association.

I første kvartal økte salget av elektriske biler i Europa med 40 prosent mens salget av dieselbiler falt med 17 prosent.

Man kan spekulere i om de tyske bilprodusentene har porsjonert ut sin teknologi for å maksimere salget av de ulike drivlinjene (bensin, diesel, hybrid og elektrisk) de siste årene.

Nå er det gassen i bånn for det elektriske skiftet.

Denne uken informerte Volkswagen markedet om at de dobler sine bestillinger hos sine batterilverandører.

Flere holberggrafer:
Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.