H&Ms omsetning i Norge falt fire prosent i fjerde kvartal

Sammendrag laget av Mail redaktion Martin Hagh Høgseth, minE24
Publisert 31 jan. 2019, 12.59
H&Ms kamp om klesmarkedet

H&M la torsdag morgen frem et kvartalsresultat som var langt svakere enn forventningene. Samtidig trekker administrerende direktør Karl-Johan Persson Norge som et utfordrende marked.

– I flere markeder kom veksten både i fysiske butikker og online, deriblant Kina, India og Russland. Derimot var det mer utfordrende i markeder som USA og Norge, sier Persson i en uttalelse.

Ifølge rapporten falt omsetningen i Norge med fire prosent i fjerde kvartal, sammenlignet med samme periode året før.

Det samlede årsresultatet H&M la frem torsdag er det svakeste siden 2006, ifølge Dagens Industri.

– Det har vært et utfordrende år for hele bransjen, også for H&M-gruppen. Etter et veldig tøft første halvår har omstillingsarbeidet begynt å gi effekt, sier Persson i uttalelsen.

Driftsresultatet havnet på 4,3 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal, langt svakere enn forventningene på over fem milliarder svenske kroner. Resultatet påvirkes ifølge selskapet av kostnader knyttet til tidligere gjennomførte bytter av logistikksystem.

analyse
H&Ms verste resultat på tolv år
Dagens Industri
Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.