«Himmelferd og mageplask»

Fra lysende eksempel om global ekspansjon til selskapets største nedtur. 

Skrevet av Mail redaktion Kjetil Melkevik, minE24
Publisert 29 juni 2018, 13.44
Kommentar

Melkevik er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, samt Renteanalytiker og Autorisert Porteføljeforvalter.

Fra selskapets spede start  i Västerås i 1947 har den svenske klesprodusenten vokst til 4.200 butikker i 69 land. Selskapet har også en betydelig online distribusjon av sine produkter. Antall ansatte er hele 170.000 på global basis.

Hennes & Mauritz  har vært et lysende eksempel på hvordan et lite nordisk selskap har klart å hevde seg i den internasjonale konkurransen. Men nå opplever Hennes & Mauritz den største nedturen i selskapets historie, hvert fall på børsen.

Med fire kvartaler på rad  med svakere rapportert inntjening, lavere fri kontantstrøm enn utbytte og en økende gjeldsgrad har aksjemarkedet vært nådeløse. Aksjekursen er redusert med 60 prosent de siste årene og kun to av 34 analytikere anbefaler nå kjøp av aksjen ifølge Bloomberg.

I siste kvartal har selskapet  også slitt med å få ut nye produkter i butikkene, med påfølgende økende varelager og et press for å selge de usolgte kolleksjonene billigere.

Med Amazon og andre digitale aktører i kulissene står den svenske giganten overfor en gigantisk utfordring med å snu utviklingen.

Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.