Ikea-sjefen lover lønnsomhet innen tre år – ekspert usikker

Til tross for voksende milliardinntekter rant millionene ut av Ikea i fjor. Norges-sjefen sier 2018 blir bedre, og at et «helt nytt Ikea» igjen vil tjene penger.

Skrevet av Mail redaktion Sindre Hopland, minE24
Publisert 15 okt. 2018, 15.30
Ny æra for varehandel

– Vi har blitt mindre lønnsomme de siste årene, men jeg tror lønnsomheten vil øke fremover. Det er ikke som følge av en enkelt ting, men som følge av flere prosesser som gjør at jeg tror vi er på vei oppover nå, sier Ikea-sjef Clare Rodgers til E24.

Rodgers fortalte denne uken på et frokostmøte i Oslo Handelsstandsforening at interiørkjeden skal «forandre på det meste» de neste tre årene.

– Ikea skal ikke lenger være et sted som utfordrer tålmodigheten, sier hun humrende. 

Samtidig forsikrer Rodgers, som har ledet Ikea-Norge siden november 2015, om at varene fremdeles vil være flatpakket og hentes selvplukk-avdelingen.

Skulle stengt servicesentre tidligere

I høst annonserte Ikea at de skroter et av eksperimentene de har prøvd ut i mindre norske byer, nemlig servicesentrene eller mindre butikker hvor folk kunne se varer og bestille hjem, men ikke ta dem med seg der og da.

Det fungerte ikke, noe Rodgers mener hun burde skjønt tidligere.

– Etter å ha reflektert over dette i etterkant, burde vi stengt butikkene før vi gjorde det, sa hun til de fremmøtte.

Ikea har ingen umiddelbare planer om å bygge nye varehus. Det er nemlig de siste varehusene selskapet har bygget som ikke har vært lønnsomme nok.

Samtidig vil Ikea forbedre de tingene på innsiden av den store blå boksen de mener man ikke har vært gode nok på frem til nå.

– Vi er nødt til å forberede kundeopplevelsen, den må vi gjøre noe med, sier Rodgers og referer til tidligere annonserte planer om at ingen ansatte skal ha mindre enn 20 prosent stilling for at ingen kunder skal kunne gå hvileløst rundt i varehuset uten å få hjelp.

– Samtidig må alle produktene våre være lønnsomme, sier Rodgers.

Ikeas totale globale salg kom på 38,8 milliarder euro i regnskapsåret som går fra 1. september til 31. august.

Regnet om til svenske kroner, blir det 406 milliarder. Det er ifølge Dagens Industri første gang Ikea har bikket nettopp den grensen. 

Ekspansjonen, med en åpning av 19 nye varehus, sto for 66 prosent av veksten.

Kutte produkter

Odd Gisholt, tidligere fagansvarlig for varehandel ved BI, var til stede under Ikea-sjefens presentasjon.

Han mener Ikea må få ned antall produkter i varehusene, og er usikker på om de klarer å bli lønnsomme i nær fremtid.

– De selger altfor mange ulike ting. Selskapet snakker om bærekraft, men se for eksempel på alle leketøyene de produserer, tror du det er bærekraftig?

Forandringene Ikea-sjef Rodgers beskriver handler derimot ikke om å kutte antall varer, men mer om opplevelsen på innsiden av Ikea-bygget. I tillegg til bedre service har selskapet begynt å arrangere seminarer og det de kaller festivaler på innsiden av bygget.

– Jeg tror virkelig den menneskelige kontakten inne i varehuset er ekstremt viktig. Vi må også ha steder hvor det er enklere å returnere produktene, samt enklere systemer for gjenbruk.

– Flaut

Gisholt mener selskapet gjør mye riktig, og skryter av blant annet kjøkkenavdeling som han mener de har mestret, men er ikke imponert over bunnlinjen.

– Det må være flaut å ha så mange milliarder i omsetning og ikke klare å levere et overskudd, sier handelseksperten. 

Rodgers bedyrer likevel at selskapet nå beveger seg mot lønnsomhet, og årets resultat er bedre enn fjorårets.

Hun forklarer at man ikke lenger jobber etter treårsplaner, men 120 dagersplaner.

– Hvordan kan du være så sikker på at dere klarer å snu dette? Å bli lønnsomme igjen i løpet av få år? 

– Jeg stoler virkelig på produktene og medarbeiderne våre. Det ville vært bekymringsverdig om jeg ikke trodde vi ville bli lønnsomme, da burde kanskje noen andre ledet selskapet, svarer Ikea-sjefen.

Selv om 88 prosent av det selskapet selger fremdeles er i butikken, blir netthandel naturlig nok viktigere og viktigere.

For å korte ned på leveringstiden bygger selskapet et nytt helautomatisk lager rett på utsiden av Trondheim. Det skal også stå klart et nytt lager i Oslo, på Vestby, i 2020.

Ambisjonene er at leveringstiden skal komme helt ned i tre dager.

Les også:
Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.