Jan Petter Sissener tror Norwegian selges i år

Investor Jan Petter Sissener mener Norwegian er underpriset. Og før året er omme vil flyselskapet være kjøpt opp, spår han. 

Skrevet av Mail redaktion Hans Jordheim, minE24
Publisert 01 april 2019, 16.30
Turbulensen i Norwegian

– Jeg kan ikke se noen spesifikk grunn til at Norwegian skal koste bare fem milliarder kroner. Regner man inn verdien av flyflåten og Bank Norwegian så blir man jo nesten betalt for å ta over selskapet, sier investor Jan Petter Sissener til E24. 

Selv har han kjøpt seg opp den siste tiden slik at Norwegian-aksjer og derivater, omtrent en million i tallet, utgjør 1,3 prosent av fondene hans. Og han utelukker ikke ytterligere eksponering. 

– Vi får se hvordan tingene utvikler seg. Det er et morsomt lotteri. Hvis man tolker signalene til Kjos, at han selv spyttet inn 300 millioner i milliardemisjonen og sier at det har vært mange mulige kjøpere, så vil jeg tippe at Norwegian er solgt før julen ringer inn.

Profiler selger seg ned

Norwegian-aksjen innleder den ferske uken på samme måte som den avsluttet den forrige, ved å falle på Oslo Børs. Fredag stengte flyselskapet ned 5,6 prosent og mandag falt aksjen 8,57 prosent. 

Én aksje koster nå 40,23 kroner. Til den kursen har Norwegian en markedsverdi på 5,48 milliarder.

Det har imidlertid ikke kommet mange nyheter rundt selskapet mandag, sett bort fra at ferske aksjonæroversikter viser at profilene Øystein Stray Spetalen og Arne Blystad har solgt seg ned. 

Førstnevnte er ikke lenger å finne på listen over de 30 største aksjonærene i Norwegian, mens Blystad, gjennom Songa Trading, har solgt 900.000 aksjer. 

– En skal ikke utelukke at de har en betydelig påvirkningskraft. Spetalen har jo litt trackers, sier Sissener. 

Tror Boeing betaler

Samtidig har ikke småsparerne latt seg skremme av nok en turbulent måned for Bjørn Kjos & co. 

På Nordnets liste over mest kjøpte aksjer i mars ligger Norwegian på topp med et nettokjøp på 70 millioner. Det etter å ha hentet tre milliarder gjennom en tegningsrettet emisjon og til tross for at Boeings 737 Max-fly er satt på bakken som følge av to ulykker. 

 – Kommer det frem at disse maskinene har teknisk feil, vil det være dramatisk for flybransjen. Spørsmålet markedet stiller seg nå er hvor lenge denne termineringsperioden varer, sier investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet. 

Jan Petter Sissener tror imidlertid at Max-problemene ikke først og fremst vil ramme Norwegian. 

– Jeg tror det meste av regningen blir plukket opp av Boeing, sier han. 

Bjørn Kjos har vært tydelig på at det er den amerikanske flyprodusenten som skal holdes økonomisk ansvarlig for tapene Norwegian lider. 

Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.