Norrøna satser på turisme – kjøper majoriteten av norsk reiseselskap

Klesmerket satser på opplevelser når de kjøper majoriteten av toppturselskapet Hvitserk of Norway. Fremover vil Norrønas klesbutikker også bli reisebyråer, og åpner også for hotellbygging i Lofoten.

Skrevet av Mail redaktion Sindre Hopland, E24
Publisert 15 jan. 2020, 14.33
Ny æra for varehandel

– Vi er lidenskapelige friluftsfolk. De siste tre-fire årene har vi tenkt på at vi vil gjøre mer for å oppnå vår misjon om å lage verdens beste friluftsprodukter, skape unike opplevelser og drive en bærekraftig virksomhet, sier Jørgen Jørgensen, daglig leder og eier av Norrøna, til E24.

– Jeg tror folk er lei av å ligge på stranden. Opplevelsesturisme øker i popularitet, og vi føler oss nå klare til å tilby turer, sier han engasjert.

Hvitserk er Norges største arrangør av ekspedisjoner og aktivitetsturer til destinasjoner i hele verden. I 2017 skilte man ut et eget selskap kalt Hvitserk of Norway som kun tilbyr turer i Norge. Det er dette selskapet Norrøna har blitt majoritetseier i etter å ha vært på eiersiden i to år. Nå skifter det navn til Norrøna Hvitserk Adventures.

– De har 40 års erfaring med turer, og vi har 90 års erfaring med turklær, så vi mener synergiene er store, sier Jørgensen.

Nytt bein å stå på

Denne uken vil det bli mulig å bestille turene på Norrønas nettsider, men etter hvert skal også det selskapets stadig større butikknettverk fungere som reisebyråer.

– Man må gjøre butikken til en destinasjon. Desto flere elementer vi kan legge til i butikken som gjør den spennende, desto bedre er det, sier markedsdirektør Martin Lien.

Sportsbransjen er under et kraftig press om dagen med pressede marginer, beinhard konkurranse fra netthandel og et endrede forbrukervaner. Norrøna ser på reiseliv som et nytt bein å stå på i tiden fremover.

– Jeg tror det er gode muligheter til å tjene penger på reiseliv i Norge, sier Jørgensen.

Norrøna vil ikke si hvor mye de betalte for eierandelen i selskapet som omsatte for 12–13 millioner i fjor, bortsett fra at det er over fem og under 50 millioner.

Jørgensen tror ikke det er urealistisk å doble omsetningen det første året.

– Vi har rigget selskapet for vekst fremover.

– Norsk reiseliv har godt av premiumturene

Jørgensen som er fjerde generasjons eier mener Norge trenger turister som legger igjen mer penger til lokale næringsdrivende enn hva cruise- og bobilturistene gjør.

– Norsk reiseliv har godt av å satse mer på premiumsegmentet, så ikke alle utlendingene gjør alt selv og ikke legger igjen noen penger, sier han.

Reisene Norrøna skal tilby gjennom det nye selskapet er i premiumsegmentet, hvor man enten selger pakketurer til norske naturdestinasjoner eller skreddersyr turer for dem som vet hva de ønsker.

Turene vil gå til hele Norge, og frem til nå har hovedaktivitetene selskapet har tilbudt vært fjellturer, kajakk, ski og sykkel. Majoritetene av kundene er utenlandske. Norrøna har også en økende andel utenlandske kunder, med en eksportandel på 49 prosent i 2019.

– Vi er spente på hvordan responsen blir når Norrøna-maskineriet begynner å tilby disse reisene, sier markedsdirektør Lien.

Norrøna-sjefene forklarer at de har hatt noen få turer for sine mest lojale kunder, og har hatt flere tusen som søkte om å få være med klesmerket på tur.

– Hvor skalerbart er dette?

– Enkelte steder, som turer til Trolltunga og Prekestolen kan man jo skalere opp ganske mye, men det er klart at en tidagers tur over Svalbard kan ikke gjennomføres av tusenvis av personer, og da blir det heller ikke det produktet vi ønsker å tilby, sier Jørgensen.

Norrøna Sport AS
www.proff.no

Vil bygge hotell

Men ambisjonene langsiktig går også utover det å tilby turer.

– Målet er etter hvert å bygge Norrøna Lofoten Lodge, et signalbygg hvor man året rundt kan drive med friluftsaktiviteter, sier Jørgensen.

– Når er man der at man kan etablere et hotell?

– Det er skummelt å komme med en spådom, men 3–5 år, kanskje før.

Norrøna er for øvrig ikke første selskapet i klesbransjen som tilbyr turer. Konkurrenten Bergans tilbyr også ferier.

– Bergans har tilbudt reiser en stund allerede. Har dere følt et press på å tilby dette?

– Dette er ikke basert på hva andre har gjort, men en del av en langsiktig plan. Vi har testet forskjellige løsninger de siste årene. Det vi gjør nå er bare begynnelsen på en lang reise.

Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.