Norwegian ber om utsettelse på milliardlånene

Flyselskapet har allerede solgt bankaksjer for å finne en løsning på selskapets milliardlgjeld som forfaller i år og neste år. Nå legger selskapet verdifulle avgangstider på Gatwick-flyplassen på bordet for å få mer pusterom.

Skrevet av Mail redaktion Martin Hagh Høgseth, minE24
Publisert 02 sept. 2019, 08.34
Turbulensen i Norwegian

Flyselskapet Norwegian står midt i en omfattende dugnad der alle steiner skal snus for å snu store underskudd til lønnsomhet.

Nå tar selskapet et nytt grep for å lette byrden. Selskapet ber nemlig kreditorene i to av obligasjonslånene om å få en utsettelse på to år i hvert av lånene i bytte mot at de får avgangstider (slot'er) på Gatwick som pant.

Flyselskapet har vokst med en enorm takt de siste årene, men en økt oljepris, problemer med Max- og Dreamliner-fly, samt en beintøff konkurranse har satt finansene under et kraftig press.

I tillegg til å ta grep for å bedre den daglige lønnsomheten har Norwegian også måttet finne en løsning på gjelden som forfaller fremover.

Lånetilbudet til kreditorene kommer etter at Norwegian i august annonserte en avtale om å selge alle de gjenværende aksjene flyselskapet hadde i Bank Norwegian for 2,2 milliarder kroner. I tillegg til å slette en del gjeld ga det salget Norwegian 934 millioner inn på konto.

Avtalen Norwegian nå foreslår går ut på:

  • At kreditorene i euro-lånet (NAS07) godtar å skyve forfaller fra desember i år til november 2021. Det er 250 millioner euro utestående i lånet.
  • At kreditorene i svenskekrone-lånet (NAS08) godtar å skyve fo5rfaller fra august 2020 til februar 2022. Det gjenstår 964 millioner svenske kroner i lånet, ifølge data fra Oslo Børs
  • I bytte får obligasjonseierne pant i aksjene i selskapet Norwegian Air

Norway AS, som vil eie landings- og avgangstidene på Gatwick.

Totalt er det altså snakk om å skyve forfallet på gjeld for totalt 3,4 milliarder norske kroner, basert på dagens kurs.

Selv om Norwegian nå legger sikkerhet på bordet for det som har vært usikrede lån, så får ikke selskapet noe lavere rente av den grunn.

Dermed vil det fortsatt være en kupongrente på 7,25 prosent på euro-lånet og 5,0 prosent på det svenske krone-lånet.

– Geir Karlsen har vist at han vil rendyrke kjernevirksomheten som flyselskap gjennom salget av Bank Norwegian-aksjene, og det fortsetter han med nå. Jeg tror dette er en del av en større plan for å gi selskapet mer arbeidsro og fokusere på fremtiden i selve flyselskapet, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til E24.

–Sikkerheten som stilles i London-tillatelsene på Gatwick er samlet sett ganske god, så det bør ligge positive føringer til at obligasjonseierne kan komme til en avtale, fortsetter han.

Elnæs er positiv til tiden fremover for Norwegian.

– Selskapet har en mye bedre finansiell standing i år enn i fjerde kvartal i fjor, sier Elnæs, og peker samtidig på at samtalene om en joint venture-avtale for flyflåten fortsetter.

Meldingen fra Norwegian
newsweb.oslobors.no
Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.