Norwegian kuttet kostnadene og økte overskuddet

Sammendrag laget av Mail redaktion Marius Lorentzen, minE24
Publisert 25 okt. 2018, 07.01
Norwegians rapporter

Norwegian slapp torsdag regnskapet for tredje kvartal. Der kommer det frem at selskapet har klart å kutte enhetskostnaden (per setekilometer) med 10 prosent fra samme periode i fjor fra 0,33 til 0,30 kroner, før man regner med drivstoff. Det skjer i en periode der de har vokst kraftig og fått inn en rekke nye fly.

Den samlede enhetskostnaden ligger imidlertid på stedet hvil på 0,43 kroner takket være den økte oljeprisen, som hele bransjen nå sliter med.

– Det er gledelig å legge frem et godt resultat med reduserte enhetskostnader til tross for en sterk vekst, ikke minst internasjonalt. Fremover skal veksten avta og vi skal se resultater av de store investeringene vi har gjort, noe som vil komme kunder, ansatte og aksjonærer til gode, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en uttalelse.

– Det er dog ingen tvil om at tøff konkurranse, høy oljepris og en sterk dollarkurs vil påvirke hele vår bransje i tiden fremover, noe som gjør at det blir enda viktigere med ytterligere effektivisering av driften og kostnadsreduksjoner, fortsetter Kjos.

Selv om Norwegians resultater vokser, så er de ikke like gode som analytikerne hadde ventet, ifølge konsensustall fra SME/TDN:

* Omsetningen øker fra 10,07 til 13,39 milliarder, mens det var ventet 13,51

* Brutto driftsresultat (EBITDA) steg fra 1,99 til 2,27 milliarder, mens det var ventet 2,35

* Resultat før skatt økte fra 1,42 til 1,60 milliarder

* Resultat etter skatt økte fra 1,10 til 1,30 milliarder, mens det var ventet 1,33.

Flyselskapet anslår nå en kapasitetsvekst (målt i antall tilgjengelige setekilometer) på mellom 15 og 20 prosent i 2019. Det er et langt roligere veksttempo enn i år, der selskapet så langt har økt kapasiteten med 39 prosent.

Tredje kvartal er den reneste julaften og 17. mai på en gang for flyselskapene, ettersom kvartalet inkluderer sommermånedene juli og august. Da er trafikken høy og mye av årets overskudd skal hentes inn til vinteren, som er lavsesong for flyselskapene der de gjerne går i null eller minus.

Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.