Postnord satser på nett – men vil ikke konkurrere

For å øke antallet pakker har Postnord lansert sin egen nettbutikk, men vil heller kalle det et kjøpesenter og en markedsføringsplattform enn en markedsplass.

Skrevet av Mail redaktion Sindre Hopland, minE24
Publisert 27 dec 2018, 19.56
Netthandel i Norge

Bare noen få uker etter at Komplett la ned sin markedsplass på nett, er det flere som prøver å samle hele Norges varelager på én og samme nettside.

Postnord har siden mars utført en pilot i Norge, hvor de på sine nettsider har samlet tusenvis av produkter fra 1.040 norske butikker, deriblant Komplett, XXL og Toys 'R' Us.

– I dag har vi rundt 80.000 forbrukere inne hver dag, og når man utvider dette til Norden tror vi dette vil vokse til 800.000 brukere. Da begynner vi å snakke om et ganske stort kjøpesenter, sier toppsjef i Postnord i Norge, Robin Olsen.

Men Postnord vil ikke bli Norges Amazon, de vil bare ha flere pakker, skal vi tro sjefen selv.

Vil aldri ta provisjoner

– Vi er ikke en markedsplass, men en markedsføringsplattform, forklarer Postnord-toppen som har jobbet i selskapet siden 1997 da det het Tollpost Globe og drev med bedriftsleveringer.

For selv om Postnord lister alle produktene på sin egen nettside, gjøres selve kjøpet fra selgerens egen side når du trykker inn på produktet.

Postnord tjener penger per klikk inn på partnernes side.

– Vi skal aldri ta provisjoner av vareverdi, vi skal øke pakkemassen vår, sier Olsen.

– Men hvorfor ikke jobbe for å bygge en ordentlig markedsplass, det er jo ingen slike i Norge i dag?

– Det finnes aktører som vil ta den plassen, deriblant Amazon, og vi tror på å dyrke det vi er best på, logistikk og levering. Det er en forretningsmessig vurdering, og det gjør jo at kunder finner vår løsning mye mer interessant, sier Olsen.

Ettersom Postnord sitter på kontaktinformasjon på de fleste i Norge, tilbyr også selskapet markedsføringstjenester via sms og e-post. 

I år har deres såkalte markedsføringsplattform bidratt til 20 millioner kroner i ekstra inntekter for Postnord i Norge. Neste år ser man for seg at det beløpet stiger til 70 millioner.

Alt handler om å reduserte kostnadene per sending, samtidig som man tjener penger per klikk på plattformen.

Postnord sier de vil starte å markedsføre salgskanalen i tiden som kommer.

– Vi har ikke det som skal til

En av de store utfordringene for plattformer som har forsøkt og feilet, er at logistikken er meget utfordrende. Det problemet har ikke Postnord som leverer til hjørner av det ganske land, og bygger også ut et betydelig nettverk av hentepunkter.

Selskapet har også ambisjoner om å ta en stor andel av transaksjonene, hvor selskapets mål er at ingen som bestiller en pakke på nett skal betale før de får varen i hånden. 

– Vi skal ta den fysiske delen og kommunikasjonen, og skal kundene sitte på kompetansen om produktene, sier Olsen.

Dermed er målet å sitte på hele verdikjeden fra varen er oppdaget, levert og solgt, i den rekkefølgen. 

– Vi tror ikke Postnord har det som skal til for å lykkes som en markedsplass på nett. Da må man kunne mer om produktene.

Olsen sier det er godt mulig selskapet må tenke nytt om merkevarebygging, ettersom Postnord nå har ambisjoner om å bli kjent for mer enn pakkelevering.

– Det er ikke mer enn fem år siden vi var kjent for bedriftsleveringer, og nå er vi nærmest et netthandelselskap.

Unngår nytt julekaos

Olsen sier det var en svært krevende periode rundt julen 2017, da kapasiteten eksploderte, og Postnord fikk krass kritikk for manglende kontroll på logistikken.

Pakker som skulle vært under juletreet kom for sent eller forsvant, og folk satt timevis på telefon med kundeservice som ikke visste hvor pakken befant seg.

Det skal aldri skje igjen, forklarer Postnord-sjefen.

Selskapet har investert tungt i ny logistikk og lagre siden desember i fjor, og Olsen spør fornøyd om man har lest noen negative nyheter om Postnord denne julen.

Fremover skal Postnord investerte én milliard kroner for å bygge to nye varelagre og sørge for at selskapet kan takle at varestrømmen fra nett mangedobler seg de neste årene.

Les også:
Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.