Rekordmange spiser ute: Orkla vil ha en del av kaken

Stadig flere spiser mat utenfor hjemmet, og dropper dagligvarebutikkene. Derfor snuser Orkla på større investeringer i restaurantbransjen og netthandel fremover.

Skrevet av Mail redaktion Sindre Hopland, minE24
Publisert 06 febr. 2019, 16.00
Orklas kvartalsrapport

Ifølge Orkla konsumeres rundt en tredjedel av all mat utenfor hjemmets fire vegger i Norden.

Folk ønsker rask mat på farten, og mange dropper butikken, noe som har resultert i et samlet restaurantmarked (mat konsumert utenfor hjemmet) på 287,1 milliarder kroner i Norden.   

Restaurantbransjen (horeca) i Norge alene økte omsetningen med fem milliarder kroner fra 2016 til 2017, og vokste raskere enn dagligvarebransjen, nettmat og bensinstasjonene – sammenlagt.

For et selskap som i stor grad lever av å produsere varer for dagligvarebransjen, er dette en trend Orkla tar svært alvorlig.

– I USA er det for første gang slik at 50 prosent av all mat spises utenfor hjemmet. I Skandinavia er dette tallet på rundt 30 prosent, og det vil fortsette å øke. Vi er nødt til å være der kundene er, sier toppsjef i Orkla, Peter Ruzicka og legger til.

– For eksempel i Stockholm ser man USA-nivåer allerede, hvor halvparten av maten konsumeres ute.

Det er årsaken til at Orkla bruker rundt 1,4 milliarder kroner på å kjøpe opp Finlands største pizzakjede Koti Pizza.

– Ikke stolt av 2018

Og det er forståelig at Orkla ønsker å være tilstede i nye kanaler fremover, for omsetningen i merkevarevirksomheten i 2018 hadde en tilnærmet flat utvikling fra 2017.

Ikke bare har de kjøpt opp pizzakjeder, de har også satset på netthandel, gjennom kjøp av Gymgrossisten og Bodystore.

– Hva er årsaken til at dere i økt grad ser på mat og produkter utenfor dagligvaren?

– Vi ser til bransjer med høyere vekst. I «out of home-markedet» ser vi for eksempel en vekst på 5-6 prosent som kanskje ikke ser så mye ut, men over tid så blir det faktisk ganske mye, spesielt når tradisjonell dagligvare vokser på 2-3 prosent i året, sier Ruzicka.

Han er svært skuffet over resultatene i 2018.

– Jeg er ikke stolt av fjoråret, vi har hatt litt motvind, men vi kan ikke skylde på dette alene. Vi kan gjøre bedre, sier Orkla-toppen.

Markedet straffet selskapets svake resultater, ved å sende aksjen ned 2,39 prosent på Oslo Børs.

Kan investere 20 milliarder

Ruzicka sier Orkla har måtte erkjenne at blant annet kjøp av mat utenfor hjemmet er en trend som bare vil fortsette, og at det aller viktigste for selskapet er å være tilstede i de kanalene kunden faktisk bruker.

Orkla har også penger på bok, og Stein Erik Hagen sa i januar at selskapet har 20 milliarder kroner klar til investeringer.

Orkla-sjefen vil ikke si noe om hvilke markeder eller bransjer som er interessante, men mener at det ikke finnes noen pizzakjede som Koti Pizza i Norge.

Om det er plass til en aktør som Koti Pizza i Norge, hvor det allerede er stor konkurranse om pizzakundene, vil han heller ikke svare på.

– Vi søker eksponering i geografier med høyere vekst, og i kategorier og kanaler med større vekst enn der vi nå er eksponert, sier Ruzicka på spørsmål om hvor de 20 milliardene skal finne veien.

I tillegg nevnte Ruzicka den utrolige veksten man har sett i kategorien bredt vareutvalg, og nevnte selskaper som svenske Rusta som på kort tid har slått seg opp i Norge.

– Betyr dette fokuset at Orkla om noen år ikke lenger vil være kjent som et dagligvare-tilknyttet selskap, slik mange kjenner det i Norge i dag?

– Hva fremtiden bringer vet man jo aldri, men dagligvarer kommer til å være en betydelig del av Orkla også fremover.

– Siste gang jeg snakker om sukkeravgiften

Til tross for et svakt 2018, er Ruzicka svært optimistisk for året som kommer.

– 2018 var litt stang ut for oss, blant annet på valuta i Norge og Sverige, restruktureringer, og sukkeravgiften som jeg håper det er siste gang jeg snakker om.

Samtidig ble virksomheten Orkla Care, som produserer varer innen personlig pleie og vaskemidler, dratt frem som spesielt skuffende.

I slutten av januar forlot konserndirektør i Orkla Care, Stig Ebert Nilssen selskapet, like før resultatslipp, og ga ingen grunn til at han sluttet.

Ruzicka sier til E24 at man ble enige om at området trengte en ny retning, og at timingen for et lederbytte var god.

Les også:
Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.