Venter «Opec-effekt» i tankmarkedet

Oljeproduksjonskuttene til Opec ser ut til å gå mot slutten. Kombinert med lav flåtevekst vil dette gi høyere tankrater, tror analytiker.

Skrevet av Mail redaktion Anders Park Framstad, minE24
Publisert 29 maj 2018, 13.45
Opec-avtalen

– Dette er den potensielle triggeren som trengs for å få bedring i tankmarkedet igjen, sier analytiker Frode Mørkedal i Clarksons Platou til E24.

Avtalen mellom Opec og andre produserende land om restriksjoner på oljeproduksjonen har bidratt til lagertrekk og høyere oljepriser. For selskapene som lever av å frakte olje, har effekten vært mindre positiv.

– Hittil i år har det åpenbart vært et dårlig marked, men rederiene har skrapet mange skip og flåteveksten har kommet kraftig ned. VLCC-flåten har faktisk krympet, sier Mørkedal.

Nå kan det også se ut som om oljekuttene kan gå mot slutten. Avtalepartene møtes i Wien den 22. juni, og i forkant av dette møtet har det kommet signaler om at man vurderer å øke produksjonen igjen.

– Vi tror det som trengs for å få oppgang i markedet igjen er at oljehandelen kommer tilbake. De signalene som kom på fredag sier at Opec mest sannsynlig kommer til å øke produksjonen fra og med tredje kvartal, og så er spørsmålet hvor mye som kommer, sier Mørkedal.

Spår rateløft

I en fersk analyse påpeker Clarksons at både Det internasjonale energibyrået og Opec selv mener at organisasjonen underproduserer, sammenlignet med estimatene for etterspørselen seks måneder frem i tid.

Dette peker mot at oljeproduksjonen kan økes uten at bunnen ramler ut av oljeprisen, samtidig som det vil være klart positivt for oljehandelen og etterspørselen etter tankskip.

«Kort sagt mener vi at dette er «game changeren» vi har ventet på for tank. Den mulige slutten på lagertrekkene fjerner en av de fremste motbørene for tankmarkedet siden januar 2017», skriver analytikerne.

– Det er noen land, som Venezuela og Iran, der man frykter at produksjonen skal videre ned. Men mest sannsynlig tror vi at det blir en netto økning i tilbudet av olje på én million fat per dag, og dette alene vil kunne løfte tankratene (VLCC) fra 15.000 til 25.000 dollar per dag, sier Mørkedal.

Han viser også til at denne funksjonen er eksponentiell.

– Dersom oljetilbudet øker med to millioner fat, kan det løfte ratene til 40.000 dollar. At det kommer mer olje på vannet som skal fraktes, er det som trengs for å få fart i markedet igjen.

Lav flåtevekst

Samtidig som fraktvolumene i tank kan komme opp på grunn av Opec-grepene, forteller Mørkedal at den forventede flåteveksten er begrenset.

– Nettoflåtevekst i år er to prosent, da etter skraping, og ordreboken er i seg selv ganske lav. Den er på 12 prosent, hvilket er omtrent halvparten av det historiske nivået de siste 20 årene. Fra og med 2019 tynnes også ordreboken ut, sier han.

Dermed kan man stå overfor en toårsperiode med lav flåtevekst fra verftene, sammenfallende med bedring i oljehandelen, hvilket vil gi et strammere marked og høyere rater.

– Hvor raskt er egentlig vanskelig å si, det tar litt tid. Men jeg vil anta at vi i løpet av høsten, kanskje i fjerde kvartal, kan se rater over «break-even».

For Frontline sin del betyr høyere rater muligheter for grønne tall, og aksjen har løftet seg mer enn ti prosent siden inngangen til måneden. Det Oslo-noterte tankrederiet oppga ved forrige kvartalsrapportering et lønnsomhetsnivå («break-even») for sin VLCC-flåte på 22.200 dollar.

Frontline ble i går jekket opp til hold fra selg av ABG Sundal Collier, melder Hegnar. Selskapet legger frem kvartalstall senere denne uken.

Les også:
Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.