XXL setter i gang ekstern granskning etter prisjuks

Torsdag troppet XXL opp hos Forbrukertilsynet etter avsløringene om prisjuks i sportskjeden. I etterkant av møtet gjør kjeden det klart at det settes i gang en ekstern granskning.

Skrevet av Mail redaktion Sindre Hopland, minE24
Publisert 22 aug. 2019, 16.15
Ukulturen i XXL

Sportskjeden XXL måtte stå skolerett for Forbrukertilsynet etter E24s avsløring om prisjuks i sportskjeden.

Etter møtet med opplyser XXL til E24 at det settes i gang en ekstern gransking av forholdene som ble kjent i helgen vedrørende påstått prisjuks.

– Vi setter i gang en ekstern gransking, hvor advokatfirmaet Dla Piper skal gjøre dette for oss, sier styreleder og storeier i XXL, Øivind Tidemandsen til E24.

– Målet er nå å komme til bunns i denne saken.

Styrelederen sier han ikke er redd for å bli politianmeldt for forholdene Forbrukertilsynet mener kan være brudd på straffe- og markedsføringsloven.

XXL har gjort egne undersøkelser i saken denne uken, men vil ikke dele hva de har funnet. Samtidig sier han at selskapet ikke har dokumentasjon på at det skal ha skjedd prisjuks.

– Å holde seg til loven er et minimumskrav, sier Tidemandsen.

Ber om unnskyldning

Jukset XXL anklages for går ut på at ansatte selv kjøper en vare for så å ta retur på den rett etterpå. Så om man slår opp produktet i XXLs datasystem, virker det som om butikken har solgt flere varer enn den faktisk har, forklarer selgerlederne.

– Jeg vil be om unnskyldning til disse ansatte hvis de har blitt instruert til å gjøre slike handlinger, sier Tidemandsen.

– Kan det tyde på at det er et ledelsesproblem i XXL?

– Nei, det kan jeg ikke si noe om på det nåværende tidspunkt, sier styrelederen og fortsetter:

– Litt kulturelle utfordringer har vi, en vinnerkultur som har gått litt langt, og det erkjenner vi.

Forbrukertilsynet starter egen granskning

– Dette er en så alvorlig sak at vi må starte våre egne undersøkelser også, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Haugseth i etterkant av møtet.

Hun sier de møtte XXL «med et åpent sinn», og at de ikke har fått presentert noen funn fra kjedens undersøkelser så langt.

– Hvorfor er det ikke godt nok at XXL gjør sine egne eksterne undersøkelser?

– XXL vil nok gå bredere ut, men vi har mer spesifikke behov. Det er ikke sikkert undersøkelsene XXL gjennomfører dekker de behovene vi har som tilsynsmyndighet.

Haugseth sier de aldri har vært borti en slik sak tidligere, og at det gjør saken mer alvorlig enn andre saker.

Forbrukertilsynet sier det er for tidlig å si hva slags sanksjoner XXL risikerer å få mot seg om det blir avdekket prisjuks, men tvangsmulkt og bøter er det som gis på generelt grunnlag i slike saker.

– Kjeden sier jo at de ikke betviler at dette har skjedd, og det er alvorlig. Men utenfor den konkrete saken så ser vi meget alvorlig på det at kjeden potensielt hindrer myndighetene i å gjøre sine undersøkelser på en ordentlig måte, sier Haugseth.

Får full tilgang

Det eksterne advokatfirmaet som skal granske XXL vil få alle nødvendige tilganger, forklarer Tidemandsen.

– De vil få tilgang til alt vi har av materiale, og de vil få tilgang til våre ansatte for intervjuer på alle nivåer.

Det er usikkert hvor lang tid undersøkelsen vil ta.

– Hvis vi har den typen aktiviteter i vårt selskap, da ønsker vi å få vite dette, og få den slutt på det.

Tidemandsen oppfordrer alle ansatte som potensielt har opplevd hendelser knyttet til prisjuks om å komme frem med dette. 

På spørsmål om saken kan ha konsekvenser på tilliten til kjeden, sier Tidemandsen følgende:

– Det er klart at dette sliter på forholdet til kundene våre.

Denne saken er fra minE24.

minE24 er en helt ny måte å oppleve økonominyheter på.

Den gir deg oversikt, holder deg oppdatert og lar deg personalisere nyhetsopplevelsen.

Les mer her , eller bare last ned appen i App Store eller Google Play.